Inzicht in talent in relatie tot studiekeuze
Ben jij de doener of de denker? Hoe is je inlevingsvermogen en je focus? Ben je flexibel of star? Er zijn tal van testen, systemen en methodes om talent in kaart te brengen. Het wordt op school, de vereniging en ook thuis steeds vaker besproken of aangehaald, maar al te vaak wordt vergeten om die (eigen) talenten daadwerkelijk in kaart te brengen of te benoemen én daarna erover te sparren, wellicht al wetende dat het veel kan opleveren. Maar wat is talent en wat zijn talenten? En waarom is inzicht in talent in relatie tot studiekeuze belangrijk?
Wat is dan Talent en wanneer ben je talentvol?
Vaak wordt bij talent gedacht aan buitensporige prestaties zoals topsporters kunnen leveren die voortdurend in de belangstelling en onder druk staan. Dat kan natuurlijk zo zijn maar talent gaat veel verder. Talent is er namelijk in allerlei soorten. Zo wordt gesproken over een voetbaltalent of over een muzikaal talent. Ook wordt talent soms in andere woorden uitgedrukt zoals ‘hij heeft een wiskundeknobbel’ of ´zij heeft een talenknobbel´. Toch wordt bij talent nog vaak gedacht aan opleiding, opleidingsniveau, diploma’s of aan IQ. Weliswaar kan dat iets zeggen over jouw talent maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Talent gaat niet alleen over wat je kunt maar ook over wie je bent.
Anders kijken naar ontwikkeling
In het onderwijs is men sterk gericht op het ontwikkelen van kennis, waarin we gewend zijn om te kijken naar dat wat nog niet goed gaat of niet weten en wat er vervolgens verbeterd moet worden. Er wordt nog te vaak gekeken naar ‘negatief’ gedrag, welke fouten worden gemaakt en hierop wordt vervolgens gestuurd en actie op ondernomen. Het uitgangspunt hierbij is dat verandering of groei alleen plaats kan vinden als je de tekorten wegwerkt. De focus ligt niet op wat niet goed gaat maar op wat fout gaat en wat beter moet. Deze ontwikkeling is ook vaak terug te zien in het bedrijfsleven. Om ontwikkeling en groei te ontwikkelen is het belangrijk dat we gaan werken vanuit mogelijkheden, sterktes en krachten. Het is van belang dat we kijken naar wat goed gaat. Het onderzoeken waar verborgen kwaliteiten liggen en welke talenten je inzet om het beste in jezelf naar boven te halen maar ook om de organisatie te verbeteren en te versterken.
Ken je eigen talenten
Wie zijn talenten niet kent en wie zijn talenten niet ziet, kan zich niet ontplooien. Wie zijn talenten kent, kent zijn sterke kanten en staat steviger in zijn schoenen. Voelt zich krachtiger en sterker, heeft meer zelfvertrouwen en energie. Richten op waar je goed in bent is een stuk leuker, jezelf ontwikkelen gaat een stuk sneller en het levert ook nog eens betere resultaten op. De focus op WIE BEN IK? is binnen de Studiekeuze bootcamp® een van de drie (WAT KAN IK? en WAT WIL IK? zijn de andere twee) belangrijke pijlers die de methodiek zo waardevol maken. Want wat maakt jou zo uniek, waar ben je goed in, waar ligt jouw kracht en wat zijn jouw sterke kanten? Door te kiezen voor talent creëer je positieve dynamiek, bevlogenheid, betrokkenheid en zet je mensen in hun kracht.
Krachtig instrument: DISC
Om het talent zichtbaar te maken we gebruik van DISC , een instrument dat een gedragsanalyse maakt en daarmee een diepgaander inzicht geeft in eigen (en die van anderen) gedragsstijlen en -voorkeuren. Zeg maar, inzicht verkrijgen op gedrag en communicatie en dat samengevat in vier gedragsstijlen die zijn onderverdeeld in D(ominant), I(nvloedrijk), S(tabiel) en C(onscentieus).
Wat doet DISC verder dan?
Het maakt jouw voorkeursgedrag en de bijbehorende communicatie duidelijk. Mensen hebben vaak een voorkeur voor een rustig of een snel tempo, zijn meer extravert of introvert en hebben verschillende prioriteiten, namelijk meer taak- of mensgericht. Dit zijn basis dingen die van waarde zijn als je keuzes moet maken. Als je meer taakgericht bent is het bijvoorbeeld fijn dat je dat kwijt kunt in de studie die je gaat kiezen. Dan past het namelijk beter bij jou en WIE JE BENT. DISC maakt ook verborgen talent zichtbaar, bepaalde dingen weet je zelf soms nog niet en doordat je ziet wat jouw DISC-profiel is, kan dat naar voren komen, besproken worden en medebepalend zijn voor jouw studiekeuze.
Studiekeuze op basis van je talent?
Het is inderdaad wel belangrijk dat ik eerst weet wie ik zelf ben en waar ik goed in ben, voordat ik een nieuwe studiekeuze ga maken.’ Deze opmerking kreeg ik laatst van een student die een andere studiekeuze wilde maken. Hij was net gestopt met een opleiding aan de universiteit. Dit was toch niet wat hij ervan verwacht had. Inzicht in talent in relatie tot studiekeuze is inderdaad heel belangrijk.
Op gestructuctureerde wijze een gemotiveerde studiekeuze maken
Het maken van een studiekeuze is een heel proces. Alle opleidingen bieden open dagen aan en proberen natuurlijk op een aantrekkelijke manier nieuwe studenten te werven. Voor dat je het weet ben je continu aan het zoeken en vergelijken. Je vergeet misschien bijna om te bedenken waarom die opleiding nu juist bij jou past. Als je bijvoorbeeld gymnasium hebt gedaan lijkt de weg naar de universiteit heel logisch, maar misschien ben je toch wel meer een praktisch persoon die gelijk een gericht beroep wil kiezen waar een hbo beter passend zou zijn. Hoe kom je daar nu achter? DISC in combinatie met een studiekeuze programma is een manier om je daarbij te helpen.
Deze blog tracht uit te leggen wat het nut en belang is van inzicht in talent in relatie tot studiekeuze. Ontdekken waar je goed in bent of waar jouw voorkeur in gedrag ligt, daarmee beter inzicht verkrijgen in jezelf als persoon en dit vervolgens kunnen koppelen aan een juiste richting voor de studiekeuze – dat gun je toch ieder kind! Heb je hier hulp bij nodig? Mijn collega’s en ik helpen jou of je king graag.
Dit blog werd geschreven door onze collega Rhoderique Meesters