Studiekeuze moeilijk?

De DiSC-test voor jongeren als basis!

Met heel veel plezier en voldoening kijk ik terug op de studiekeuzebootcamp van gisteren van Welke-studie-past-bij-mij.nl. Met een klein groepje leerlingen uit 5 havo en 6 vwo heb ik in 4,5 uur hun persoonlijke studie top 5 samengesteld. Ook hebben de leerlingen zich aangemeld voor open dagen.

DiSC voor jongeren

De basis van de persoonlijke studie top 5 is de studentprofielanalyse van Thomas International. Deze op de DiSC-theorie gebaseerde analyse geeft onder meer inzicht in wat de aankomende student motiveert en waar hij of zij energie van krijgt. Ook geeft het antwoord op de vraag: Wie ben ik?

Aan het studentprofiel koppel ik vervolgens studies. Bij een jongere met een D/I (Dominantie/Invloed) passen immers andere studies dan bij een scholier met een S/C (Stabiliteit/Conformiteit) profiel.

Uitstelgedrag

Studies gaan we vervolgens samen verder uitpluizen. Ik merk dat jongeren daar eigenlijk gewoon nooit zin in hebben en geen tijd voor maken en het dus voor zich uitschuiven. Met elkaar valt dat echter best mee. Mobiels weg, lekker wat snoep op tafel en werken!

Welke studie past bij mij?

Het studiekeuzesysteem van Qompas dat ik hiervoor gebruik is heel handig en is verbazend volledig. We kijken welke studies passen bij persoonlijke interesses en bij studiepakketten. We kunnen extra testjes maken en heel veel dingen opzoeken.

Ik help daarbij en stel vragen. Zo ontstaat gaandeweg de persoonlijke studie top 5. Van deze studie top 5 zoeken we de open dagen op en plannen deze in. Heel praktisch en concreet.

Na 4,5 uur hard werken, gaan de leerlingen vervolgens super voldaan weer naar huis. Jongeren blij, ouders blij, ik blij. Wil je jouw zoon of dochter aanmelden voor een bootcamp? Bezoek dan mijn site welke-studie-past-bij-mij.nl of stuur een mail naar valeriberns@gmail.com.

De bootcamp in de maand oktober zitten allemaal vol maar in november en december is er nog volop plaats! Kosten zijn 249 euro voor deelname aan de bootcamp en een waardevol rapport .