Studiekeuzevalkuilen: hoe helpt u uw kind de juiste richting te kiezen?
Studiekeuzeperiode is voor veel jongeren een spannende tijd, maar eerlijk is eerlijk: voor ouders vaak net zo goed. U wilt natuurlijk dat uw kind een studie kiest die bij hem of haar past, met toekomstperspectief en plezier. Toch is dat niet altijd eenvoudig. Jongeren weten vaak nog niet precies wie ze zijn of wat ze willen worden.
In deze zoektocht liggen een aantal veelvoorkomende valkuilen op de loer. Hieronder leest u welke dat zijn én hoe u uw kind kunt helpen om ze te vermijden.
-
De “vriendenkeuze”
Veel scholieren kiezen (onbewust) dezelfde opleiding of stad als hun vrienden. Dat voelt vertrouwd en gezellig, maar is zelden de beste basis voor een goede studiekeuze. Wat bij de één past, hoeft bij de ander helemaal niet te werken. Stimuleer uw kind om eigen keuzes te maken en zelf te onderzoeken waar zijn of haar interesses liggen.
-
Alleen kijken naar baankansen of salaris
Als ouder wilt u graag dat uw kind later een stabiele baan krijgt, maar een studie kiezen puur op basis van ‘goede vooruitzichten’ kan juist averechts werken. Een studie waar geen intrinsieke motivatie achter zit, leidt vaak tot uitval of ongelukkige studenten. Help uw kind liever om te ontdekken waar de combinatie ligt tussen interesse en toekomstmogelijkheden.
-
Te weinig onderzoek doen
Sommige jongeren baseren hun keuze op een mooie brochure of een leuke naam van een opleiding. Maar wat houdt de studie echt in? Welke vakken krijgen studenten, en wat kun je er later mee worden? Moedig uw kind aan om open dagen te bezoeken, proeflessen te volgen en studenten te spreken. Hoe beter het beeld, hoe groter de kans op een juiste keuze.
-
Denken dat het ‘voor altijd’ is
Veel jongeren voelen druk omdat ze denken dat deze keuze hun hele toekomst bepaalt. U kunt die druk helpen verminderen door te benadrukken dat een verkeerde keuze geen ramp is. Er zijn talloze mogelijkheden om van studie te wisselen of later een andere richting op te gaan. De eerste keuze is slechts een startpunt.
-
Zichzelf overschatten of onderschatten
Sommige scholieren durven niet te kiezen voor wat ze echt willen omdat ze bang zijn dat het te moeilijk is. Anderen onderschatten juist de uitdaging van een opleiding. Als ouder kunt u helpen om hier realistisch naar te kijken. Bespreek samen waar uw kind goed in is, wat hij of zij leuk vindt, en vraag eventueel advies aan een decaan of mentor.
-
Alleen kiezen wat ‘nu leuk’ lijkt
Een vak dat op de middelbare school leuk is, betekent niet automatisch dat een studie in dat vakgebied goed past. Help uw kind om verder te kijken dan losse vakken. Wat voor type werkzaamheden passen bij hem of haar? Is het iemand die graag met mensen werkt, of juist analytisch en onderzoekend is?
-
De ouderlijke voetsporen volgen
Een bekende valkuil: jongeren die een studie kiezen omdat hun ouders dat ook hebben gedaan. Soms uit bewondering, soms uit gewoonte. Hoewel dat op het eerste gezicht logisch lijkt, is het belangrijk te beseffen dat interesses en talenten per persoon verschillen. Wat bij u paste, hoeft niet bij uw kind te passen. Probeer dus ruimte te geven voor een eigen pad, ook als dat een heel andere richting is dan u had verwacht.
-
Geen hulp durven vragen
Veel jongeren denken dat ze het zelf moeten weten, terwijl een goed gesprek juist veel kan helpen. Moedig uw kind aan om met een decaan, student of studiekeuzeadviseur te praten. Soms helpt het om iemand buiten het gezin mee te laten denken, juist omdat die wat afstand heeft.
Valkuilen checklist
Wilt u op een verbindende manier met uw zoon of dochter in gesprek gaan over bovenstaande valkuilen? Studiekeuze bootcamp® heeft een studiekeuze- checklist ontwikkeld die u samen met uw zoon of dochter kan doornemen. Ieder vult de checklist in, daarna kunt u samen de overeenkomsten en verschillen zien en bespreken. Het zal u helpen om op verbindende wijze tot een constructief gesprek te komen met uw zoon of dochter. Vraag deze check-list aan bij een Studiekeuze bootcamp® adviseur in uw regio.
Tot slot
Een studiekeuze maken is niet iets wat in één keer goed hoeft te gaan. Het is een proces, waarin uw kind stap voor stap ontdekt wat bij hem of haar past. Als ouder kunt u veel betekenen door te luisteren, vragen te stellen en vertrouwen te geven.
Probeer niet te veel te sturen vanuit wat u zelf heeft meegemaakt, maar wees vooral nieuwsgierig naar wat uw kind zelf leuk en belangrijk vindt.
Uiteindelijk is het van belang dat uw kind de keuze zelf kan maken, maar met uw steun op de achtergrond voelt dat een stuk zekerder


